Jak spać żeby się wyspać

Śpiący mężczyzna
Sen
It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Według National Sleep Fundation, śpimy mniej o 20% niż w ubiegłym wieku. To co mówi nam nauka jest trochę przerażające ale, dlaczego mielibyśmy się przejmować przecież brak snu nas nie zabije, prawda?

Błąd. Nieefektywny sen – mniej niż 6 godzin na dobę – może znacząco skrócić nasze życie. Jeśli się nie wysypiasz, mogą cię spotkać następujące skutki:

Możesz się rozchorować

Twoje szanse na problemy z sercem wzrastają o 45%, a ryzyko zawału o 15%. Nadwyrężony system odpornościowy, obniża twoją odporność, a to prowadzi do zwiększenia ryzyka przeziębienia i namnażania się komórek rakowych.

Łatwo nabierasz wagi

Jesz więcej kiedy czujesz się zmęczony, nie tylko dlatego, że twój proces decyzyjny jest zaburzony ale również przez rozregulowane hormony.

Twój mózg się nie regeneruje

Podczas snu, ilość neuronów zmniejsza się o 60% Dlaczego? Bo dodatkowa przestrzeń pomiędzy twoimi komórkami pozwala twojemu organizmowi wyczyścić metaboliczne odpady, które się nagromadziły. Dokładnie tak – dosłownie czyścisz swój mózg z odpadów produkcyjnych i uszkodzeń, jeśli dobrze się wysypiasz.

 

Jak spać zdrowo

Nie umieszczaj żadnych ekranów przed swoim łóżkiem

To może być dla ciebie duża zmiana, ale posiadanie światła, które świeci na ciebie z częstotliwością 240 klatek na sekundę to niezawodny sposób żeby nie pozwolić ci zasnąć.

Unikanie światła z ekranu telewizora, tabletu czy telefonu pozwala wypuścić do organizmu wystarczającą ilość melatoniny w odpowiednim czasie.

Twoja sypialnia powinna być całkowicie ciemna

Niestety wydzielanie melatoniny pogarsza się wraz z wiekiem. To oznacza, że musimy trzymać się z daleka od źródeł światła w nocy. Powinniśmy mieć szczelne zasłony lub żaluzje i pilnować, żeby wszystkie światła były zgaszone.

W sypialni powinno być chłodno

Wieczorem, podwyższony poziom melatoniny powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych, oddając ciepło naszego ciała do otoczenia. To ochładzanie wywołuje senność i pomaga nam zasnąć. W nocy temperatura 19 stopni C powinna być wystarczająca żeby spało ci się lepiej.

 

Jeśli się wysypiamy, jesteśmy mniej zestresowani, silniejsi, bardziej efektywni i po prostu bardziej radośni. Naszą stosunek odnośnie snu niestety nie jest taki jak należy, nie jest dal nas ważny. Często traktujemy sen jako niezbędny obowiązek albo w drugą stronę śpimy zbyt długo, a sen zabiera nam cenne chwile naszego życia. Przez co nie wykorzystujemy w pełni naszego potencjału.

 

Jakub Jodlowski
Follow me

Jakub Jodlowski

Porwał mnie świat biznesu i ekonomia behawioralna. Kieruję się w życiu filozofią sceptycznego empiryzmu. Staram się podważyć moje teorie, zamiast szukać ich potwierdzenia. Wkurza mnie ignorancja oraz przerost formy nad treścią. Na wiele rzeczy nie mam wpływu ale mogę zrobić wystarczająco dużo żeby nie być frajerem. Próbuję poznać świat i czerpać z niego pełnymi garściami.
Jakub Jodlowski
Follow me

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *