Jak stać się silniejszym, mądrzejszym i szczęśliwszym.

Trening
It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Jesteś stworzony z 360 stawów, 600 mięśni szkieletowych oraz ponad 900 więzadeł zaprojektowanych tak aby utrzymać cię w ruchu.

Jesteś stworzony do poruszania się, więc nikogo nie powinno zdziwić, że twoje ciało nagradza cię kiedy ćwiczysz. Badania na 10 000 mężczyzn wykazały że regularne treningi zmniejszają ryzyko śmierci o 44%.

Naukowcy powtarzali te badania tysiące razy w różnych przypadkach, zarówno u mężczyzn jak i kobiet. Wyniki się potwierdziły, odrobina aktywności fizycznej trzyma cię przy życiu.

Różne rodzaje ćwiczeń dają odmienne korzyści, najbardziej popularne to trening aerobowy oraz ćwiczenia oporowe. Poniżej dowiecie się co o tych dwóch rodzajach ćwiczeń mówią naukowcy.

Trening oporowy rozwija twój umysł, oczyszcza i buduje twoje ciało.

Jak sama nazwa wskazuje, trening oporowy to trening w którym twoje mięśnie muszą przeciwstawić się sile, która działa przeciwko im (podnoszenie ciężarów, trening kettlebell oraz ćwiczenia przy użyciu ciężaru własnego ciała). Trening oporowy jest zazwyczaj krótki i intensywny, zmusza twoje mięśnie do generowania siły z zmagazynowanego ATP. Poddanie twoich mięśni, krótkiemu lecz wymagającemu obciążeniu, jest bardzo korzystne dla twojego zdrowia.

Trening oporowy sprawia, że twoje mięśnie stają się silniejsze, ponadto rozwija również twój mózg ,co sprawia że poruszasz się sprawniej. Badania przeprowadzone na 15 mężczyznach, którzy przez 14 tygodni podnosili ciężary wykazały, że na koniec badania, nie tylko ich mięśnie stały się silniejsze i większe, co oczywiste. Ich układ nerwowy znacznie się rozwinął i sygnały wysyłane z mózgu do mięśnie uległy wzmocnieniu. Wraz z rozwojem układu nerwowego zyskujesz większą kontrolę nad sposobem poruszania się.

Trening oporowy oczyszcza twoje ciało z substancji toksycznych. Twój układ limfatyczny biegnie przez całe twoje ciało, kąpiąc twoje komórki w cieczy zwanej limfą. Limfa zabiera z twoich komórek wszystko to, co jest w nich zbędne i oczyszcza je. W przeciwieństwie do krwi, limfa nie posiada organu, który będzie poruszał nią po twoim ciele. Zamiast tego polega na zwykłej fizyce. Badania wykazały, że 10 -15 min krótkiego treningu poprawiają przepływ limfy o 300 – 600%.

Trening oporowy przyśpiesza metabolizm, utrzymując cię w stanie „spalania tłuszczu”. Ponadto, poprawia wrażliwość insulinową. Mięśnie, które zbudowałeś podczas treningu, będą spalać tłuszcz, podczas gdy ty będziesz odpoczywał.

I po raz kolejny badania mówią nam że trening siłowy redukuje złość, poprawia pamięć oraz zrozumienie, redukuje zmęczenie i sprawia że stajesz się szczęśliwszy.

Trening siłowy zwiększa gęstość kości. Powoduje również wzrost poziomu testosteronu i hormonu wzrostu o 200 – 700%, te zaś powodują znaczący rozrost tkanki mięśniowej i redukcję tkanki tłuszczowej, zarówno u kobiet jaki i u mężczyzn.

Trening oporowy wypada całkiem nieźle, a co z treningiem wytrzymałościowym?

Trening wytrzymałościowy sprawi, że staniesz się mądrzejszy, szczęśliwszy, chudszy i bardziej kreatywny.

sylwetka biegacza

Trening wytrzymałościowy z drugiej strony, uderza w twój system aerobowy, energię czerpie z tlenu, który dostarczają mu płuca. Bieganie, jazda na rowerze, pływanie, taniec – wszystko co sprawia, że ciężko ci się oddycha napręża twój system aerobowy, testuje wytrzymałość i przynosi kolejną gamę korzyści.

  • Trening wytrzymałościowy sprawia, że stajesz się mądrzejszy. Pobudza pochodzący z mózgu czynnik neurotroficzny (BDNF), małe ale silne białko które przyśpiesza naukę, poprawia pamięć, chroni twój mózg przed uszkodzeniem oraz wspomaga wzrost komórek nerwowych. Trening oporowy również powoduje wydzielanie BDNF ale tylko na krótko po treningu. Trening wytrzymałościowy natomiast pobudza BDNF trwale.
  • Trening wytrzymałościowy też sprawia, że jesteś szczęśliwszy. Umiarkowany trening aerobowy poprawia humor, po części przez uwalnianie endorfin. Dziesięć dni zwykłych energicznych spacerów wystarczą aby znacząco obniżyć symptomy depresji.
  • Dzięki treningowi aerobowemy znacznie szybciej zrzucicie zbędne kilogramy.
  • 31 mężczyzn i kobiet trenowało aeroby i obie te grupy wykazywały się znacznie większą kreatywnością.

Trening oporowy i aerobowy to potężne narzędzia do hakowania własnego ciała i każdy daje unikalną paczkę korzyści. Dlaczego by ich nie połączyć? Ale o tym w kolejnym artykule.

Zapraszam do zapoznania się z drugą częścią artykułu: Jak stać się silniejszym, mądrzejszym i szczęśliwszym cz. 2

 

Jakub Jodlowski
Follow me

Jakub Jodlowski

Porwał mnie świat biznesu i ekonomia behawioralna. Kieruję się w życiu filozofią sceptycznego empiryzmu. Staram się podważyć moje teorie, zamiast szukać ich potwierdzenia. Wkurza mnie ignorancja oraz przerost formy nad treścią. Na wiele rzeczy nie mam wpływu ale mogę zrobić wystarczająco dużo żeby nie być frajerem. Próbuję poznać świat i czerpać z niego pełnymi garściami.
Jakub Jodlowski
Follow me

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *